<style type="text/css">.wpb_animate_when_almost_visible{opacity:1}</style> تجربه سفر با پلتفرم تاچسی - آرمان صفایی
خانهمقالات استارتاپ مدل كسب و كارتجربه سفر با پلتفرم تاچسی

تجربه سفر با پلتفرم تاچسی

تجربه سفر من با تاچسی

در نیمه دوم خردادماه ۹۶ قسمت ما شد تا به نیت زیارت حرم مطهر رضوی (ع) و یک جلسه کاری به مشهد مقدس مشرف شدیم. در پرانتز بگویم شهری که شاید در این اواخر بسیار حاشیه‌ساز از لحاظ سیاسی بوده‌است.

قبل از حرکت

خب طبق حالت مرسوم زندگی ما استارتاپی‌ها بلیط هواپیما رو از علی‌بابا خریداری کردیم که خب بلیط با قیمت نسبتاً خوبی گیر ما اومد. از پینتاپین هم هتلی رو رزرو کردیم نزدیک آستان قدس. با تپسی به فرودگاه رفتیم و طبق حالت مرسوم هواپیمایی‌های ما با تاخیر حدود ۱ ساعته روبرو شدیم.

در این ۱ ساعت فرصتی دست داد تا با همسرم در همگردی و نت‌برگ گشت‌وگذاری کنیم تا ببینیم مراکز تفریحی مشهد چه چیزهایی است و چه تخفیف‌هایی داره.

فرودگاه مشهد

بالاخره در فرودگاه مشهد پیاده شدیم و یکی از اولین بیلبوردهایی که باهاش روبرو شدیم بیلبورد استارتاپی بود به نام چیتکس که لوگویی نسبتاً دلپسند داشت و زیرش نوشته بود سامانه درخواست خودرو در مشهد. از طرفی هم من از پیش‌تر می‌دانستم که تاچسی خیلی خوب و قوی در مشهد در حال فعالیته و اون رو از پیش روی گوشی نصب کرده بودیم.

چیتکس

همی‌طور در اخبار شنیده‌بودیم که تپسی به مشهد اومده و یک بار پلمپ (!) شده و دوباره تونسته بودن شروع به فعالیت کنن.

خلاصه ما بودیم و ۳ تا اپلیکیشن که هر ۳ در حال رقابت با هم بودن. اما شاید به دلیل سرعت پایین‌تر یا شاید به دلیل ورود دیرهنگام‌تر (FIRST MOVER ADVANTAGE)، تپسی و چیتکس خیلی توان رقابتی بالایی نداشتند و سمت عرضه پلتفرمشون یعنی راننده‌ها بسیار محدود بود.

ما اجباراً از تاچسی بهره بردیم.

در ابتدا اصلاً باورکردنی نبود برای من که در یه شهرستان، چقدر میتونه یه اپ خوب رشد کرده باشه. ظاهر اپ که مشابه اسنپ بود حدوداً و فقط رنگ سازمانی خودشون که زرد بود رو اضافه کرده بودن.

سرویس‌های لوکس، پیک موتوری، وانت، کامیون و بانوان خودشون رو هم خیلی سریع راه‌اندازی کرده بودن هرچند، میگفتن هنوز خیلی سرویس قوی ارائه نمیشه ولی میشه گفت که دیر و زود داشت و سوخت و سوز نداشت.

ما در فرودگاه به محض زدن درخواست سفر، با پذیرش یک راننده با خودروی تیبا روبرو شدیم که حدوداً ۵۰ درصد ارزان‌تر از تاکسی‌های خطی و دربست مشهد بود.

از لحاظ برخورد رانندگان یا سفیران باید بگیم که نسبت به راننده‌های تهرانی خیلی بهتر بودن. شاید البته این رو بشه گذاشت پای این که میدونستن ما زائر امام‌رضا (ع) هستیم و به احترام امام با ما بهتر برخورد می‌کردن.

۲ روز اقامت مشهد

در ۲ روز اقامتی که در مشهد هم‌چنان تپسی نمی‌توانست درخواست ما را بپذیرد و سفیران ( رانندگان) بسیار محدودی داشت. اما هم‌چنان شاید بیش از ۱۰ بار دیگر تاچسی درخواست دادیم و بدون درنگ یک نفر درخواست را می‌پذیرفت و با قیمتی زیر ۷۰۰۰ تومان قطر شهر رو می‌شد رفت.

حتی یک‌بار با بلیط نت‌برگ که به میدون خیام و الماس شرق و پارک ساحلی آفتاب رفته بودیم جایی که حدوداً دور از شهر است، ساعت ۲ شب هم با تغییر جزئی مبدا (که البته کار درستی نبود که کردیم) یک راننده‌ای درخواست رو پذیرفت. در این ساعت اما روی نقشه شهر حدود ۱۵ خودرو فعال دیده می‌شدن.

جمع‌بندی:

در مجموع فکر می‌کنم چنین استارتاپی با این که هیئت‌مدیره و سهامداران آن را اغلب بخش خصوصی داخلی تشکیل می‌دهند و حمایت فکری و مالی که اسنپ داشته را نداشته‌اند خیلی خوب و سریع توانسته‌اند نوآوری معکوسی از تهران به مشهد در این صنعت ایجاد کنند و قطعاً می‌توان برای تاچسی آینده بزرگی را ترسیم کرد.

به این سوال هم فکر کنیم، به نظر شما :

چرا تپسی به مشهد رفت و تا یک‌ماهه اول این‌قدر ضعیف با وجود تاچسی که به قدر کافی شناخته شده بود و چیتکس که تازه‌وارد میدان است، اما اسنپ این کار رو نکرد و به جای تمرکز خود را برد سمت ایجاد اسنپ باکس (پیک موتوری)؟